De unde așteptăm salvarea! Ambulanța Iași - 13 intervenții pe oră. 60% dintre mașini trebuie casate

Anul 2020 a fost pentru Serviciul de Ambulanţă Judeţean (SAJ) Iaşi unul cu noi provocări cauzate de pandemia de COVID-19, ceea ce a presupus un volum mai mare de muncă, cu alte proceduri şi cu personal suprasolicitat. Acestea sunt concluziile bilanţului de activitate pe anul anterior, realizat de reprezentanţii SAJ.

Anul trecut, în fiecare zi în Iaşi au fost în medie 207 intervenţii, în Paşcani aproximativ 29 în 24 de ore, iar în Hârlău - 12 şi în Târgu Frumos - 17. Asta înseamnă că în fiecare zi echipajele SAJ au trebuit să ajungă la aproximativ 300 de solicitări. Au primit asistenţa medicală necesară 107.318 persoane şi 8.556 de copii.

Aceştia spun că, odată cu instalarea pandemiei, a fost necesară modificarea şi adoptarea unei legislaţii în concordanţă cu restricţiile existente. Astfel, a fost luată hotărârea de suplimentare a statului de funcţii din aprilie 2020 cu 39 de posturi pe o perioadă de şase luni, care a fost prelungită cu încă şase luni până pe 12 aprilie 2021. Numărul medicilor însă reprezintă doar 49% din necesar, fiind vorba despre 25 de medici. Conform normativelor Ministerului Sănătăţii ar trebui să fie un medic la 30.000 de locuitori şi patru medici la coordonare. Raportat la acest normativ, SAJ ar trebui să funcţioneze cu 51 de medici.

Achiziţionarea noilor ambulanţe de anul trecut a dus la o diminuare cu 7% a numărului de reparaţii şi revizii tehnice. Dacă în anul 2019 au fost făcute 1.263 de reparaţii, în anul 2020 au fost 1.175.

„Media zilnică a ambulanţelor indisponibile din cauze tehnice, reparaţii, revizii - a fost de 4 autosanitare. 61% din parcul de ambulanţe funcţionale îndeplinesc norma de casare, faţă de 78,2% în 2019. 52% din parcul de ambulanţe au un rulaj între 400.000 şi 1.051.000 de km faţă de 56% în 2019”, se precizează în bilanţul de activitate al SAJ pe anul 2020.

Totodată, anul trecut a fost un an în care „a fost nevoie de oameni cu putere de decizie, cu viziune, dar care să ştie să lucreze coordonat”.

Un efect al infectării cu SARS-CoV-2 a fost izolarea sau carantinarea a 44 de angajaţi ai SAJ, zece dintre aceştia având nevoie de spitalizare. Acest lucru a afectat activitatea şi a dus la suplimentarea cu ore de gardă a personalului care era deja suprasolicitat.

Pentru viitor, SAJ îşi doreşte să rezolve mai multe probleme, cum ar fi asigurarea a două echipaje pe tură în substaţiile care nu au asigurat acest lucru şi care se află la distanţe mari de sediul central. Spre exemplu, la substaţiile Podu Iloaiei, Vlădeni, Ţibăneşti, Bivolari şi Mirceşti există câte un singur echipaj ce deserveşte o zonă care rămâne descoperită dacă echipajul este plecat la solicitări spre Iaşi. Din cauza activităţii foarte intense, cei de la SAJ au observat că personalul alege să lucreze în alte spitale sau să plece în alte ţări, ceea ce duce la nevoia de noi angajări.

O altă problemă o reprezintă timpii crescuţi de ajungere la cazuri din localităţi îndepărtate sau izolate.

Comentarii

There are 0 comments for this article

Adauga comentariu

Adresa de email nu va fi publicata.