Filip Havârneanu, deputat USR PLUS: ”Nu putem face educație în 2021 cu aceleași metode de acum 100 de ani” (P)

Manualele școlare cu erori, metodele depășite folosite de unii profesori la clasă, lipsa alfabetizării digitale și eterna problemă a volumului mare de informații pe care se pune accentul în școală sunt doar o parte dintre problemele din sistemul românesc de învățământ.

 Aceasta este opinia lui Filip Havârneanu, deputat USR PLUS, secretar al comisiei de Educație din Camera Deputaților.

”Pandemia ne-a arătat limitele sistemului românesc de învățământ. Avem foarte mulți elevi dar și foarte mulți profesori care sunt cu totul străini de tehnologia informației. Nu știu să utilizeze aplicații de bază și, prin urmare, nu știu cum să se folosească de această tehnologie la clasă. Cred că sute de mii de părinți au trăit în acest an frustrarea că la școală nu s-au învățat până acum lucruri esențiale: cum să folosești un laptop, cum să îți creezi un cont într-o aplicație digitală, cum să generezi și să accesezi coținuturi educaționale. Asta ar fi fost treaba școlii, nu treaba părinților. Sunt ore de TIC în programă pe care foarte multe școli le tratează cu totul superficial”, a declarat Filip Havârneanu.

Acesta a mai spus că soluția firească este ca ministerul să investească mai mult în pregătirea profesorilor. ”Un profesor care a terminat facultatea acum 20 sau 30 de ani nu are nicio vină că nu știe să utilizeze computerul. Era treaba ministerului și a inspectoratelor să organizeze programe de pregătire în toți acești ani. Decât cursuri de numerologie, le-ar fi prins mult mai bine profesorilor niște cursuri de utilizare a unor programe informatice de bază” a mai spus deputatul.

Trebuie regândite metodele educaționale pentru a fi în pas cu vremea în care trăim

Filip Havârneanu a mai spus că alfabetizarea digitală trebuie să deschidă drumul către actualizarea metodelor de predare folosite de către profesori.

Trebuie regândite metodele educaționale pentru a fi în pas cu vremea în care trăim. Nu are niciun sens să pui elevul să citească zeci de pagini pentru a înțelege un fenomen fizic, atâta vreme cât există material educațional video care explică mult mai atractiv și mult mai pe înțelesul lui fenomenul respectiv. În acest moment internetul oferă milioane de ore de conținut educațional de calitate. Este gratuit și la îndemână, așa că este păcat să nu fie folosit”, a declarat deputatul USR PLUS.

În privința centrării școlii românești pe acumularea de informație, Filip Havârneanu a arătat că această tendință este una cu totul păguboasă pentru copii. Scopul final, spune deputatul, nu este ca elevii să rețină cantități enorme de informații, ci să fie capabili să o utilizeze. Deputatul este de părere că ”peste 10-20 de ani, vor avea succes nu atât cei care dețin informația, cât mai ales cei care sunt capabili să o proceseze. Spre deosebire de secolele trecute, astăzi este foarte ușor pentru oricine să găsească orice date din orice domeniu. Diferența o fac însă cei care pot trage concluzii, care pot pune cap la cap aceste date pentru a crea ceva nou sau pentru a inventa ceva”.

Pentru a face această schimbare de paradigmă este nevoie de implicarea reală a elevilor și a părinților în procesul de învățământ. ”Ei sunt primii care trebuie consultați cu privire la orice proiect care le influențează viitorul și trebuie să fie parte în procesul de luare a deciziilor. Am spus mereu că atât conținuturile, cât și metodele de educație trebuie să țină cont de anul în care trăim. Nu putem face educație în 2021 cu aceleași metode de acum 100 de ani", a declarat Filip Havârneanu.

Comentarii

There are 0 comments for this article

Adauga comentariu

Adresa de email nu va fi publicata.