Lupta electorală de la Iaşi, arbitrată "din pix" de primarul Mihai Chirica

Un exemplu concret privind dubla măsură a primarului. Cererea pentru afişe de precampanie a USR-PLUS stă la Primărie în sertar, fără răspuns, de la 1 octombrie. Cea a PNL, depusă pe 22 octombrie, a primit aprobare în câteva zile, afişele candidaţilor de aici, încadrate de poza primarului, fiind deja la stradă.

 

Primăria Iaşi practică o dublă măsură în ceea ce priveşte rezolvarea doleanţelor partidelor în context electoral. Şefii USR-PLUS Iaşi au acuzat ieri municipalitatea că tergiversează aprobarea amplasării unor corturi şi bannere, cu toate că există solicitări înaintate încă din ziua de 1 octombrie. În schimb, Primăria, condusă de primarul Mihai Chirica (PNL), a rezolvat mult mai repede o solicitare similară a liberalilor: PNL a depus cererea pe 22 octombrie, iar patru zile mai târziu era emisă deja şi dispoziţia.

„Abuzul de putere este tot o formă de hoţie. Astfel cum se explică faptul că cererea USR-PLUS pentru amplasarea de bannere electorale stă în Primăria Iaşi din data de 1 octombrie, fără răspuns?”, a acuzat Monica Berescu, copreşedinte al filialei ieşene USR-PLUS. „Ştiu că se analizează cererea lor şi vor primi în curând un răspuns”, a comentat purtătorul de cuvânt al Primăriei, Sebastian Buraga, el îndeplinind şi un rol neoficial de consultant politic al primarului Chirica.

PNL, monopol pe publicitatea electorală stradală

Pe site-ul Primăriei Iaşi există o singură dispoziţie publicată prin care unui partid politic i se permite să afişeze pe domeniul public materiale electorale până pe 5 noiembrie. Este cazul PNL, care a ales o formă mascată de a-şi face propagandă prin intermediul unei „campanii de consultare şi informare a cetăţenilor cu privire la proiectele Iaşului”.

În fapt, au fost montate diverse structuri cu afişe de mari dimensiuni în care apar inclusiv candidaţi PNL la parlamentare alături de primarul Mihai Chirica. În altele, apar sloganuri electorale ale PNL precum „Dezvoltăm Iaşul” sau „Dezvoltăm România”. În acelaşi timp, pe unele panouri apar mesaje cu finanţări care nu există în realitate. Un exemplu în acest sens este mesajul „2,5 miliarde de euro pentru autostrada Iaşi - Tg Mureş”. Toate aceste panouri sunt vădit electorale şi menite să contribuie la asigurarea unei mai bune vizibilităţi a liberalilor în perspectiva alegerilor parlamentare din 6 decembrie. Conform dispoziţiei primarului Chirica, liberalii au obţinut aprobarea pentru nu mai puţin de 42 de amplasamente, în general fiind vorba de zone aglomerate, cu vad foarte bun.

„Nu este favorizat niciun partid politic. Procedura este cea descrisă în legislaţia specifică. Cererea din 22 octombrie se referă la altceva, adică citez: ...referitoare la amplasarea unor corturi pentru desfăşurarea unei campanii de consultare şi informare a cetăţenilor cu privire la proiectele Iaşului”, a susţinut, cu seninătate, Sebastian Buraga. Legislaţia electorală a fost schimbată acum 5 ani, iar principala modificare a vizat interzicerea oricărui tip de afişaj stradal în campania electorală cu excepţia afişelor de mici dimensiuni pe panouri montate de Primărie. Din acest motiv, înainte de începerea campaniei electorale (6 noiembrie), partidele apelează la diverse trucuri în încercarea de a creşte notorietatea candidaţilor pe ultima sută de metri. Însă, după cum se poate constata la Iaşi, „legislaţia specifică” nu se aplică în acelaşi fel pentru toţi competitorii electorali.

Comentarii

There are 0 comments for this article

Adauga comentariu

Adresa de email nu va fi publicata.